4.3.11

šperky #1

Hittade (och stal då, hoppas ingen be hatin') via en av mina favoritbloggar (som jag även länkat på min sida men whatever) Lonesome Mama Blues fantastiska Alphonse Mucha-smycken! Jag vet inte vad bildernas källa är från början, men jag hittade dem där!



































Jag älskar verkligen Alphonse Mucha! Hans målningar och tryck är så otroligt vackra. Jag är verkligen stolt över att (delvis) vara från samma land som honom. Tjeckien alltså. Han var en tjeckisk målare, grafiker och konstnär, väldigt stor inom jugendkonsten. Han var verksam i slutet av 1800-talet och tidigt 1900-tal. Han tryckte affischer och designade även glas och dyl. Verkligen en av mina favoritkonstnärer.

1 kommentar:

  1. Det är helt galet vilka fantastiska smycken detta är!
    Vet att han gjorde en hel del mer men kna verkligen inte hitta fler... källa hitta jag inte heller eftersom de virvlar runt på tumblr...

    SvaraRadera