3.12.11

mistr

JAHA här har jag lovat och svikit er ännu en gång. Mina dagliga läsare har sjunkit från 25 till 10 så jag får väl hoppas att det är för att 15 av dessa personer har DÖTT och inte bara slutat läsa min blogg för så DÖDAR JAG ER!!!!!!! skoja
AAAAAAAAaaaaaaaaaanywho så lovade ju jag er en GUIDE till hur man gör en uppenbart perfekt powerpointpresentation. Eftersom vi nu kommer använda en av mina som ett exempel så kommer detta vara en såklart uppenbart perfekt presentation, men ni behöver självklart inte känna er underlägsna eller hotade eller dåliga eller misslyckade. Även om ni brukar känna så när ni läser min blogg!!! För nu ska ni få ytterligare ett tips för att nå upp till min nivå av fantastiskhet (som är ett ord).


























Här har jag då valt att genom den första bilden informera kort om vad ämnet är, vilket i detta fall var författaren Edgar Allan Poe. Jag valde då att ha med en bild, som är svartvit vilket tyder på konstnärlighet och att man är "svår" såklart. Typsnittet jag valde är en slags kontrast mot det jag skrev nyss för att ändå i detta djupa lätta upp stämningen lite för att då få alla typer av människor oavsett IQ att bli intresserade. Jag har självklart valt typsnittet, eller FONTEN som man säger om man e cool*, Comic Sans. En RIKTIG klassiker som ALLA känner igen från hela grundskolan då den flitigt användes på skolreselappar och annan onödig information som jag inte alls har nytta av idag!!!!!!!!! Comic Sans = hög igenkänningsfaktor = asbra
Molnen är bara ren dekoration, snyggt tycker jag. Det finns många andra saker man kan lägga in som också kan vara snyggt men molnen kan man säga symboliserar att han var en stor tänkare (det kom jag på nu smart som jag eeeeeeee)



























På bild nr 2 har jag kort valt att skriva hur länge författaren levde, jag fortsätter även att använda Comic Sans eftersom det är bra att ha samma font igenom hela presentationen så man inte får ont i ögonen eller någon sån skit vad vet jag det är bra iallafall fick jag lära mig på datan i ettan!!! Jag har dock valt att byta färg lite, vilket även kommer märkas längre fram i presentationen, att jag har valt att följa regnbågens färgskiftningar av anledningen att jag älskar regnbågar. Bilden visar klart och tydligt att han var amerikan. Bilden visar verkligen den amerikanska stoltheten via en blåsande flagga, en örn och gammal text allt ihop-fadeat till en vacker symfoni av nationalism.


























Jag SPICEade upp det hela lite för att skapa en UNDERHÅLLNING i redovisningen så inte alla ba :| (även om de kanske satt så i min hjärna hörde jag några fniss iallafall). Jag valde då att lägga in olika effekter mellan varje bild för att skapa ett överraskningsmoment och en WOW-faktor som når till skyarna!!!! Hett tips!!!!!!!


























En genomgående sak jag har gjord är att välja samtida och "moderna" bilder för att återigen skapa en igenkänningsfaktor som även kan få folk att minnas presentationen extra mycket. Därav tuffa döskallen (symboliserar horror), sneaky detektiven (symboliserar detektiv) och Star Trek (symboliserar sci-fi) = saker många känner igen och kan tycka är coolt såklart!!!!!!


























Denna bild fick turligt nog ett färgtema - vänskapens färg enligt dikten om rosor på gravar och sånt där ni vet "du gav mig en röd ros och var dum i huvudet eller nåt och sen fick jag en gul och så var vi kompisar och sen dog jag eller nåt och du ba förlåt och sen skrev jag denna dikt från graven (???????????) antar jag".
Vänskapens färg passar in med hans sorgsna liv eftersom vänskap kan vara sorgligt (............................)
IALLAFALL så har jag här för att förstärka textens känslor även lagt in S.K "smileys" eller "emoticons" eller "teckengubbar" osv. Exakt vad de olika "smileysarna" (???????? plural) kan ni någon gång i framtiden få läsa i mitt kommande inlägg: "Smiley-guiden - en guide om vad smileys exakt betyder så du inte gör bort dig jävla idiot!!!"
Bilden behöver jag inte förklara hoppas jag då den är ganska tydlig: barnet = gråter och e sad och ganska konstig = weird (JA det stavas WEIRD jag har googlat för fan)


























En viktig del i en presentation är ju såklart att komma med information om det man pratar om. Har man som jag en uppgift om att prata om en författare är det lämpligt att ha med några av författarens verk, gärna de mest kända. Varför?? JOOOO NI VET = igenkänningsfaktorn!!! Ett av alla nyckelord i att skapa en perfekt presentation. Jag la in en pergamentsrullebild bakom min text för att skapa en känsla av historia och viktighet och coolt och wow. Turligt nog passade även färgerna ihop, orange och blå är komplementfärger har min syster lärt mig. Det är verkligen en fröjd för ögonen att titta på dessa färger ihop, det minns vän alla som en gång haft snuttis eller lunarstorm.

























SEN!!!!!!! BA WOW!!!!!!!! KAPAOW!!!!!!!! VAD HÄNDE??? JO för ÄNNU mer crazy wowfaktor la jag in en bild på mig, Maja och Åsa från 2010 när vi har nutella smetat runt hela munnen fast det ser ut som något annat ;););) det är BAJS JAG MENAR ALLTSÅ!!!!!!!!!! Skoj!!! Lite sådär som det är i alla tv-serier "OH THAT SHOULDN'T BE THERE!!! XPPP"



























Här har jag med lite om vad han gjorde UTÖVER det alla liksom "redan visste". På denna bild har jag lagt in bilder på hjärtan som jag har hittat på intranätet. Dels för att det blev snyggt till den röda texten och dels för att han såklart älskade att skriva saker = han var författare DAAAHH XPP skoja eller väl...............



























ÄNNU EN GÅNG för att SPICE UP YOUR LIFE så valde jag att lägga in ett egentligen ganska onödigt fakta men som är väldigt roligt (asså inte liksom VÄLDIGT men lite....................) fakta!!! Sånt kan också behövas hörrni. Jag valde då att klassiskt kalla det för liksom dagens FUN-FACT! Också något man kan känna igen från exempelvis de där amerikanska tv-serierna.


























Slutligen hade jag med ett citat av författaren, dels för att man skulle ha det och för att ja det var enda anledningen. Upplägget för denna bild är alltså att sätta citatet i en tankebubbla, det ger publiken en känsla av att detta är något man ska tänka på och bära med sig för alltid. Just citatet valde jag eftersom det är något jag tycker själv att, som jag tolkade det eftersom att jag inte är DUM I HUVUDET, så finns ingenting egentligen utan allt är bara liksom ingenting. Fantastiskt härligt att tänka så!!! Stjärncirkeln är uppenbart vald av två anledningar: 1. Ganska "SPEJSIGT" citat, 2. He is a STAR!!! (precis som jag)
Och som en slutknorr, binds såklart färgcirkeln ihop, med färgen lila.

DÄR avslutades då denna presentation av perfektion. Jag hoppas INNERLIGT att ni lärt er någonting och kommer ta med denna information till diverse presentationer i skola, arbete och övriga sammanhang kanske fest vad vet jag hur era fester går till!!! JAG DÖMER INTE!
Jag vill avsluta med att berätta om tre VIKTIGA nyckelord eller faktorer för att skapa en perfekt powerpointpresentation:
- Wowfaktor
- Igenkänningsfaktor
- Cirkelfaktor

By yours truly, Queen A - master of the computer. And everything else.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar